حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی به وسیله ای اطلاق می شود که کالاها (یا افراد) از طریق مسیرهای دریایی حمل و نقل می شوند. در برخی موارد، حمل و نقل دریایی می تواند شامل فعالیت های قبل و بعد از حمل و نقل باشد.

برای قرن ها، بشر از آبراه ها برای حمل و نقل کالا و مردم استفاده کرده است. به این ترتیب، حمل و نقل دریایی تکامل خود را مدیون توسعه تجارت بین‌المللی و مبادله روزافزون کالا بین کشورها است. طبق تعریف، حمل و نقل دریایی در واقع بین المللی است (به جز زمانی که در امتداد سواحل یک کشور دریانوردی کنید). امروزه حمل و نقل دریایی اصلی ترین وسیله حمل و نقل است که برای حمل و نقل مواد خام (نفت، زغال سنگ، غلات و ...) در مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد.

ایجاد کانتینرهای دریایی در اواسط دهه 1960 به شدت توسعه حمل و نقل دریایی را تشویق کرد. این جعبه های استاندارد یکی روی دیگری انباشته می شوند و می توانند انواع کالاها را با جابجایی بسیار آسان حمل کنند. کانتینرهای دریایی مزایای دیگری نیز دارند، به این صورت که خطر آسیب، شکستن و سرقت را محدود می کنند (کالاها از بیرون قابل مشاهده نیستند) و هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهند.

لازم به ذکر است که مسابقه غول‌پیکری در چند سال گذشته (با کشتی‌هایی که می‌توانند کالاهای بیشتری را حمل کنند) تا حدودی کند شده است. صاحبان کشتی در پر کردن کشتی های خود و دسترسی به بنادر تجاری مختلف در سراسر جهان با مشکل مواجه هستند.

 

ویژگی های حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی یک وسیله حمل و نقل جذاب است، چراکه:

ظرفیت حمل و نقل آن: چند صد تن کالا را می توان با یک کشتی حمل کرد.

فعالیت دائمی آن: در دریا، هیچ چیز یا عملاً هیچ چیز نمی تواند ترافیک کشتی را متوقف کند.

با این حال، حمل و نقل دریایی از حرکت نسبتا کند رنج می برد (بین 30 تا 50 کیلومتر در ساعت برای اکثر کشتی ها). بنابراین مستلزم زمان تحویل بسیار طولانی تری نسبت به کانال های جاده ای یا هوایی است.

حمل و نقل دریایی باید با سایر خدمات مانند راه‌آهن، جاده‌ها و فرودگاه‌ها و در برخی موارد ترافیک رودخانه‌ها و کانال‌ها ادغام شود تا حداکثر بازدهی حاصل شود. همچنین باید به شرایط اقتصادی و سیاسی در بخش‌های مختلف جهان واکنش سریع نشان دهد. این چالش‌ها اغلب به عملکرد شدید از نظر ظرفیت، سرعت تحویل، مصرف انرژی، پایداری محیطی و همچنین جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی نیاز دارند.

طیف وسیعی از موضوعات پوشش داده شده است، از جمله: بنادر و عملکرد آنها. مسیریابی و کنترل خودکار کشتی های دریایی؛ نوآوری و توسعه بندری مسئولانه و پایدار در امتداد جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم. بنادر آینده – بنادر هوشمند پایدار برای کشتی‌ها و لجستیک هوشمند و مستقل؛ آلودگی و حفاظت از محیط زیست دریایی؛ آموزش و پرورش دریایی؛ برنامه ریزی و مدیریت.

 

حمل و نقل بین المللی اقیانوس (حمل و نقل دریایی)

یکی از راه های اصلی حمل و نقل بین المللی حمل و نقل دریایی است. برای قرن ها، مردم از این نوع حمل و نقل برای سفر و تجارت استفاده می کنند. اگرچه انواع جدیدی از کشتیرانی توسعه یافته است، حمل و نقل دریایی همچنان به عنوان انتخاب غالب در نظر گرفته می شود. تقریباً 90 درصد از حمل و نقل بین المللی از طریق دریا انجام می شود.

شرکت کشتیرانی ریتونرود در سازمان بنادر و دریانوردی ایران به ثبت رسیده است. دارای عضویت در انجمن کشتیرانی ایران و برخی دیگر از انجمن های اصلی مرتبط بین المللی است. شرکت حمل و نقل رایتونرود نماینده انحصاری خطوط کشتیرانی PBS آماده ارائه خدمات حمل و نقل NVOCC، ICL، LCL، برای مشتریان خود می باشد.

 

مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

حمل و نقل نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کند، اگرچه ممکن است اهمیت آن نادیده گرفته شود. در اقتصاد جهانی در حال توسعه، تعداد زیادی از محموله ها باید در کوتاه ترین زمان ممکن حمل و نقل شوند. به منظور حمل هزاران کانتینر "مگا کشتی" ساخته شده است. به دلیل مزایای قابل توجه حمل و نقل دریایی نسبت به سایر انواع حمل و نقل بین المللی (حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی)، تقریباً بیش از 90 درصد کالاها در سراسر جهان از طریق حمل و نقل دریایی و اقیانوسی حمل می شود.

 

مزایای حمل و نقل بین المللی اقیانوس این روش حمل و نقل را برای شرکت ها و مشاغل بزرگ جالب می کند. حمل و نقل دریایی به شرح زیر در نظر گرفته می شود:

  •  روش حمل و نقل ارزان.
  • یک راه ایده آل برای حمل محموله های بزرگ.
  • ایمن ترین راه برای حمل بار (کمترین آسیب ممکن به محموله ها).
  • دوستدار محیط زیست ترین راه حمل و نقل.

 

انواع حمل و نقل دریایی

انواع مختلفی از حمل و نقل دریایی با نرخ حمل و نقل مختلف وجود دارد.

 

حمل و نقل در اعماق دریا:

در این نوع حمل و نقل به صورت بین قاره ای با عبور از اقیانوس ها، طی مسافت های طولانی و استفاده از کشتی های بزرگ انجام می شود. کشتیرانی Deep-See اغلب کالاهایی مانند سنگ آهن، نفت، سیمان و کود را حمل می کند.

 

حمل و نقل دریایی کوتاه (حمل و نقل دریایی):

برخلاف کشتی‌رانی عمیق، کشتی‌های مورد استفاده در این کشتی‌رانی کوچک‌تر هستند و مسافت‌های کوتاهی را طی می‌کنند. این کشتی ها می توانند به داخل خشکی، در امتداد سواحل دریا و دیگر آب ها سفر کنند.

حمل و نقل در دریای کوتاه برای محموله های کوچکتر مناسب است که با نرخ های مختلف حمل و نقل حمل می شود.

 

حمل و نقل داخلی:

شناورهای مورد استفاده در این نوع برای آبراه های داخلی (مانند رودخانه ها، کانال ها و دریاچه ها) طراحی شده اند. مقدار قابل حمل توسط این شناورها در مقایسه با نوع اول و دوم کمترین مقدار است.